• Algemeen
  • 6 praktische tips voor thuiswerkers

6 praktische tips voor thuiswerkers

  • 27 oktober 2020
  • Algemeen
  • Marja Dijkstra

Thuiswerken, voor de één een zegen, voor de ander een straf. Maar we ontkomen er niet aan. Werk zoveel mogelijk thuis, was en is nog steeds de norm. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je ervoor dat je thuiswerken zo prettig en productief mogelijk maakt? Wij geven je 6 praktische tips over hoe je werken vanuit huis het beste aanpakt.

6 praktische tips voor thuiswerkers

1. Kies je werkplek

Thuiswerken begint natuurlijk met een goede werkplek. Een plek waar je fijn kunt werken, goed kunt zitten en zo min mogelijk prikkels van buitenaf krijgt. Waarschijnlijk heb je inmiddels een vaste werkplek in het huis gevonden, maar bedenk ook dat je hierin kunt variëren. Dat is vaak ook beter voor je rug en schouders. Heb je bijvoorbeeld een online vergadering waarbij je veel moet luisteren, dan kun je dat wellicht ook vanuit een stoel in de woonkamer doen. Heb je creatieve taken, dan word je in een rommelige omgeving vaak meer op ideeën gebracht dan in een steriele ruimte. Voor andere taken, zoals een ingewikkeld advies afronden, is een opgeruimde omgeving juist weer beter.

2. Start je dag alsof je naar kantoor gaat

Zorg ervoor dat je een vaste routine ontwikkelt die vergelijkbaar is met een normale werkdag op kantoor. Wellicht kun je je wekker iets later zetten omdat je geen reistijd hebt, maar probeer voor de rest hetzelfde ritueel te volgen. Kleed je netjes aan, ontbijt zoals je gewend bent en log in op een vast moment. Maak vervolgens een planning wat je die dag wilt doen, welke taken je wilt afronden en werk in tijdsblokken. Heb je terugkerende taken, plan die dan op vaste momenten in.

3. Las korte pauzes in

Op je werk heb je vaak logische onderbrekingen. Een praatje op de gang of bij de koffieautomaat, een kort overleg met een collega die een paar deuren verderop zit of de dagelijkse lunch met collega’s. Thuis moet je deze onderbrekingen zelf creëren. Zorg er daarom voor dat je regelmatig een korte pauze neemt. Loop bijvoorbeeld even naar de keuken voor een glas water, doe de was in de wasmachine of haal de post uit de brievenbus. Door deze korte pauzes zorg je ervoor dat je regelmatig van houding verandert en het werk langer volhoudt.

4. Blijf bewegen

Normaal gesproken fiets je bijvoorbeeld naar je werk of loop je regelmatig het gebouw rond en de trappen op. Als je thuiswerkt kom je vaak niet aan je dagelijkse beweging. Zorg er daarom voor dat je op een andere manier blijft bewegen. Ga bijvoorbeeld een frisse neus halen tijdens de lunchpauze, fiets na werktijd even naar de winkel voor boodschappen of sport een uurtje langer. Dit zorgt ervoor dat je loskomt van het werk en de volgende werkdag weer fris aan de slag kunt gaan.

5. Houd contact met je collega’s

Veel mensen missen de collega’s om zich heen voor de extra gezelligheid, het sparren en de motivatie. Probeer daarom het contact met je collega’s online voort te zetten. Door bijvoorbeeld te videobellen via Skype, Microsoft Teams of Google Hangouts kun je elkaar niet alleen horen maar ook zien. Of gebruik de ouderwetse telefoon en start je werkdag met een kort telefoongesprek met je directe collega om de dag door te nemen. Dan weet je wat de ander gaat doen en wat er van jou wordt verwacht. Daarnaast kun je ook een WhatsApp-groep starten voor wat virtuele small talk. Zo kun je elkaar dingen vertellen die je ook bij het koffieapparaat of op de werkplek zou delen.

6. Sluit je werkdag af

De valkuil van thuiswerken is dat je door blijft gaan. Normaal gesproken zie je aan het eind van de werkdag collega’s aanstalten maken om te vertrekken. Als je thuiswerkt zul je zelf moeten bepalen wanneer je werkdag erop zit. Probeer je daarom te houden aan de vaste werktijden. Werk je van 8:30 – 17:00 uur? Sluit dan bij voorkeur om 17:00 uur af. Zit je midden in een mail die nog verstuurd moet worden, maak die dan gerust af, maar zorg dat je niet te lang doorgaat. Ruim na een werkdag je werkplek op of sluit de deur van je werkplek en zoek bewust een andere ruimte op. Tijd voor ontspanning. Gebruik de tijd die je normaal gesproken kwijt bent om naar huis te rijden voor quality time met het gezin of wat extra me-time. Morgen is er weer een thuiswerkdag.

Wil je je eens oriënteren en ben je benieuwd wat jouw mogelijkheden zijn op de huidige arbeidsmarkt? Neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag samen met je wat we voor jou kunnen betekenen.

Auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij MF. Zij schrijft onder andere artikelen voor mf.nl.

Lees onze blogartikelen

HR trends 2024: de 4 belangrijkste thema's

Arbeidsmarkt

HR trends 2024: de 4 belangrijkste thema's

In 2024 zijn er vier thema’s die de HR-agenda beheersen. Zo hebben we nog steeds te maken met een krappe arbeidsmarkt, waardoor ook het investeren in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers een belangrijke factor blijft. Daarnaast zet de ontwikkeling en integratie van kunstmatige intelligentie (ai) op de werkvloer zich door en blijft het welzijn van medewerkers hoog op de agenda staan. In deze blog nemen we deze thema’s op HR-gebied met je door.
Lees meer
Hoe vind je personeel op een krappe arbeidsmarkt?

Arbeidsmarkt

Hoe vind je personeel op een krappe arbeidsmarkt?

We kunnen er niet omheen, de krapte op de arbeidsmarkt is overal voelbaar. Inmiddels kampen alle sectoren met een tekort aan personeel. Dat zie je ook terug in de cijfers; er zijn meer vacatures dan actief werkzoekenden. Dit levert veel werkgevers een uitdaging op, want waar vind je voldoende geschikt personeel? Daarom geven we hieronder enkele tips die je kunnen helpen om personeel te vinden op een krappe arbeidsmarkt.
Lees meer
Wat zijn de verschillen tussen een zzp’er, uitzendkracht of een medewerker in loondienst?

Wet- en regelgeving

Wat zijn de verschillen tussen een zzp’er, uitzendkracht of een medewerker in loondienst?

Als je extra hulp kunt gebruiken binnen je bedrijf, heb je de keuze om een zzp’er of uitzendkracht in te huren óf iemand zelf in dienst te nemen. Het kan allemaal, maar wat past het beste bij jouw situatie? Er hangen namelijk verschillende regels en consequenties aan vast. Wij hebben de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij gezet.
Lees meer
Robotisering: hoe bereid je je hierop voor?

Arbeidsmarkt

Robotisering: hoe bereid je je hierop voor?

We kunnen er niet omheen: de digitalisering en de komst van intelligente robots zullen ingrijpende gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt. Meer dan de helft van de banen zal binnen afzienbare tijd worden overgenomen door robots. Maar daar tegenover staat dat er ook nieuwe banen bijkomen. Veel werkgevers vinden het moeilijk om in te schatten hoe robotisering en digitalisering het werk gaat beïnvloeden. In deze blog geven we daarom tips hoe je je hierop kunt voorbereiden.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Tips voor het behouden van personeel

Arbeidsmarkt

Tips voor het behouden van personeel

Het behouden van personeel is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Naast dat het steeds lastiger is om personeel te vinden, is het ook een uitdaging om je personeel te behouden. Eén van de onderdelen voor het behouden van personeel zijn de arbeidsvoorwaarden, en die hoeven écht niet veel duurder te zijn dan de arbeidsvoorwaarden die jij standaard aanbiedt. In deze blog lees je tips over het behouden van personeel. 
Lees meer