Hoe maak je een goede eerste indruk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Je gesprekspartner vormt in de eerste paar minuten van het gesprek al een beeld van je. In de loop van het gesprek is het moeilijk om je gesprekspartner op andere gedachten te brengen. Een goede reden dus om te werken aan een goede eerste indruk. 

Zo maak je een goede eerste indruk: 

Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent
Om een goede eerste indruk te maken is het belangrijk dat je er netjes gekleed en verzorgd uitziet. Je gesprekspartner krijgt al een indruk van je als je nog geen woord hebt gesproken. Dus goed verzorgd naar een sollicitatiegesprek gaan is de eerste stap voor het maken van een goede eerste indruk. In onze blog 'wat trek je aan naar een sollicitatiegesprek?' lees je tips over passende kleding. 

Bereid je voor
Natuurlijk ben je overtuigd van je eigen kunnen, maar niets is zo vervelend als met je mond vol tanden staan tijdens een sollicitatiegesprek. Het maakt je onzeker en je geeft daarmee een andere indruk dan dat je misschien zou willen geven. Vaak begint een sollicitatiegesprek al met de vraag 'vertel iets over jezelf'. Zorg ervoor dat je een goede eerste indruk maakt door een pitch over jezelf voor te bereiden. Dit en andere veel gestelde vragen kan je voorbereiden met onze blog 'de 10 meest gestelde sollicitatievragen'

Kom op tijd
Kom op tijd! Zorg ervoor dat je ongeveer 10 minuten voordat je gesprek begint aanwezig bent. Te laat komen geeft een slechte eerste indruk en dat is moeilijk goed te maken tijdens het gesprek. Ben je veel te vroeg, loop, fiets of rijd dan nog een extra rondje. Ook mensen die zich veel vroeg melden maken niet direct een goede indruk. 

Haal geen oude koeien uit de sloot
Als je een goede indruk wilt maken dan is het belangrijk om tijdens je gesprek niet negatief te zijn over je huidige of vorige werkgever. Ook als je geen positieve ervaring hebt aan eerdere werkgevers is het niet nodig om je daarover compleet uit te laten tijdens een sollicitatiegesprek. Probeer vanuit een positief oogpunt te antwoorden op de vragen die je krijgt. Een positieve manier van benaderen zorgt voor een goede eerste indruk. 

Deel deze pagina via