Tips voor het behouden van personeel

Het behouden van personeel is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Naast dat het steeds lastiger is om personeel te binden aan je bedrijf, is het ook een uitdaging om je personeel te behouden. Eén van de onderdelen voor het behouden van personeel zijn de arbeidsvoorwaarden, en die hoeven écht niet veel duurder te zijn dan de arbeidsvoorwaarden die jij standaard aanbiedt. In deze blog lees je tips over het behouden van personeel. 

Wil jij je personeel aan boord houden dan is het verstandig om je zoveel mogelijk flexibel op te stellen als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Het is aan jou als werkgever om het juiste salaris te bieden die past bij de functie. Waar je het verschil in kunt maken is het aanbieden van maatwerk. Je kunt hierbij denken aan flexibele werktijden, opleidingsmogelijkheden, doorgroeimogelijkheden, goede werksfeer en de ruimte om de functie naar eigen inzicht uit te voeren. Naast een goed pakket aan arbeidsvoorwaarden hebben veel medewerkers de wil om iets bij te dragen aan de maatschappij en is erkenning en waardering krijgen een belangrijk motivator.

“Iets bijdragen aan de maatschappij is belangrijker dan een hoog salaris of een hoge functie." Dit soort statements horen werkgevers steeds vaker van medewerkers.


Salaris

Het salaris is en blijft de belangrijkste motiverende factor voor werk. Om mensen in een krappe arbeidsmarkt te binden doe je er goed aan om te investeren in je medewerkers. Het salaris moet ‘fair’ zijn, dat is volgens medewerkers één van de belangrijkste factoren aan het salaris. Medewerkers maken de afweging of de geleverde inspanning en het salaris in balans zijn. Als dat niet het geval is, kan dat een reden zijn om de organisatie te verlaten. Een goede en duidelijke toelichting over de opbouw van het salaris heeft positieve invloed op het rechtvaardigheidsgevoel.

 


Arbeidsmarkfeitje!

Uit onderzoek blijkt dat salaris voor 39 procent van de Nederlandse ondervraagden de belangrijkste motiverende factor voor werk is. Daarmee steekt Nederland af tegen het Europese gemiddelde van 47 procent die het salaris als belangrijkste motivator noemt.

 

Flexibele werktijden

Medewerkers houden ervan om werkzaamheden zoveel mogelijk naar eigen inzicht uit te kunnen uitvoeren. Tegenwoordig draait het in veel banen meer om output en is het minder belangrijk op welke locatie of in welke uren het werk wordt uitgevoerd. Elke dag op een leeg kantoor komen, daar hoef je als werkgever niet bang voor te zijn. Medewerkers komen juist graag naar kantoor. Flexibel werken kan betekenen dat een medewerker thuis kan werken, flexibele werktijden kan hanteren of naar eigen inzicht werk kan uitvoeren. Je hoeft als werkgever natuurlijk niet alles te tolereren, maar je doet er wel verstandig aan om te luisteren en mee te denken met je medewerkers.

Persoonlijke ontwikkeling

Iedere medewerker verdient een kans om het beste uit zichzelf te halen. Mogelijkheden tot groei, ontwikkeling en coaching zijn belangrijk om mensen zich te laten ontwikkelen. Doe je hier niets aan, dan heb je kans dat medewerkers ergens anders op zoek gaan naar uitdaging en ontwikkeling. Achterhaal tijdens gesprekken wat de wensen zijn van medewerkers met betrekking tot groei en ontwikkeling. Dit is goed voor jou als werkgever om te weten wat er speelt en door in te spelen op de wensen van medewerkers over ontwikkeling en groei zorg je ervoor dat je personeel bindt aan je organisatie.

Goede werksfeer

Een goede werksfeer en leuke collega’s staan in veel onderzoeken over werkgeluk op de tweede plaats. In een organisatie waar medewerkers plezier hebben in hun werk en er onderling leuk contact is, zijn medewerkers ook bereid om elkaar meer steun te bieden. Bijvoorbeeld als iemand op vakantie gaat, persoonlijke problemen heeft of gewoon veel te veel werk heeft liggen. Een goede onderlinge sfeer en werken in een harmonieuze organisatie zorgt voor een goede werkbeleving. Dat zorgt er weer voor dat medewerkers zich betrokken voelen bij je organisatie en graag voor je (blijven) werken.

Je medewerkers aan het woord

Door bijvoorbeeld elk jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek te houden kom je erachter wat er op de werkvloer speelt. Alleen geeft één moment van het jaar je medewerkers peilen niet meteen een beeld van wat er speelt in je organisatie. Om iedere medewerker een gevoel van betrokkenheid te geven en de kans te geven een bijdrage te leveren aan de organisatie, is het voeren van persoonlijke gesprekken nodig. Zo, kom je erachter wat er speelt en waar je als werkgever je kansen liggen. 

Wil je meer tips over het behouden van personeel, voor nu én in de toekomst? Lees dan onze blog over strategische personeelsplanning. Download ook ons gratis whitepaper ‘De 5 belangrijkste trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt’ voor meer praktische tips. 

Download ons gratis whitepaper

MFU - Whitepaper - Mockup-